donderdag 12 januari 2017

Werkvakantie Somodor 26-11 tot en met 3-12-2016

We gaan weer naar Hongarije op vakantie en om ons huis te gaan bekijken.

Op vrijdag 25 november zijn we naar Somodor in Hongarije vertrokken om er al spullen van ons neer te zetten.
We hadden een aanhangwagen vol met spullen die we meenemen.




Nog even naar het tankstation om de banden van de aanhanger op te pompen.




Zaterdag 26-11- 2016

Na een reis van 24 uur en 30 minuten zijn we in Somodor aangekomen.



Het bleek dat onze woning nog niet leeg gehaald was.
We waren daar best boos over.




We hebben meteen met onze bemiddelaar in Nederland gebeld en hebben de situatie uitgelegd.
De bemiddelaar heeft onze Advocaat (makelaar) gebeld, vanwege de taal barrière.

 Ik heb al een deel van de rommel uit het huis gehaald en buiten neer gelegd en er even een afdekzeil overheen gelegd.


We hebben onze spullen uitgeladen en in de toekomstige woonkamer neer gezet.

De ruimte waar de rommel lag heb ik op slot gedaan, zodat de gemeentewerkers onze spullen niet mee konden nemen als ze zouden komen.
Niet omdat het nut heeft , het gaat om het idee.

Maandag gaan we eerst een nieuw slot kopen.
Omstreeks vier uur zijn we naar Zalakaros gereden waar we zoals elke keer dat we naar Hongarije op vakantie gaan.

Omstreeks kwart over vijf waren we in Zalakaros.

Zondag 27-11-2016

Zondag niet veel gedaan, even lekker uitgeslapen.
We zijn nog wel even naar Kis-Balaton en het natuurreservaat geweest.

Maandag 28-11-2016

Vandaag waren we later dan gepland, we moesten eerst naar de OBI om spullen te gaan halen oa., emmers, twee grote kunststof bakken, een leemhamer, jerrycan voor water en diverse tuin gereedschappen en twee zakken snel-beton om houten paaltjes in de grond vast te zetten.

Onze Advocaat heeft maandag de burgemeester van  Somodor gebeld en duidelijk gemaakt dat het huis leeg gehaald moet worden en wel zo spoedig mogelijk.

Maandagmiddag kwamen de gemeentewerkers het huis leeghalen.
Het ging mij niet snel genoeg, ik ben maar mee gaan helpen om de rommel buiten te zetten.
Om vier uur was het huis leeg en de gemeentewerkers hadden de rommel afgevoerd.


Dinsdag 29-11-2016

Omdat er nog geen stromend water op ons perceel word geleverd moest ik op zoek naar water, de eerste keer dat we in Somodor waren had ik al iets op ons perceel gezien wat op een waterput lijkt.


Ik ben de rommel gaan opruimen op de plek waar ik vermoede dat daar een waterput was, ik had gelijk.
Na rommel opgeruimd te hebben kwam daar de waterput tevoorschijn.
Het water in de put was volkomen helder en dus prima te gebruiken  met het snel beton.


De waterput heb ik na gebruik weer afgedekt.
In het voorjaar of in de zomer wil ik de waterput verder uitgraven om hem dan te kunnen herstellen, of als dat dan nog niet lukt hem beter af te dekken.

Ik heb vandaag een afrastering voor onze tuin gemaakt, zodat duidelijk is dat dit geen openbaar/gemeente terrein is.

"Op de maandag stond er al een tractor op ons terrein, die hebben we meteen maar weg gestuurd, overigens kwam de eigenaar van de tractor al naar het terrein lopen om de tractor weg te halen.
Leuk detail dezelfde tractor kwam die middag de rommel die nog in ons huis staat op te halen."

Nadat ik klaar was met de afrastering ben ik in het huis verder gegaan.

We zijn weer verder gegaan met het opruimen en schoonmaken van ons huis.
We hebben eerst de uitbouw van ons huis schoongemaakt en er een picknicktafel neergezet.



We kwamen er achter dat de tegels op de vloer allemaal los liggen.
Ja dat betekent dat we alle tegels er moeten uithalen en er opnieuw de tegels in leggen.
We moeten de vloer uitvlakken en een betonnen vloer storten, daarna de tegeltjes weer op de vloer leggen, veel werk maar we vinden ze wel mooi.



In de keuken liggen dezelfde soort tegels.
Ook deze liggen los in het leem.
We willen deze tegels er uit gaan halen, een nieuwe betonnen vloer storten en daarover weer opnieuw tegelen.
De tegels in de keuken zijn van hetzelfde motief als van de uitbouw.



Het loopt tegen het einde van de dag omstreeks vier uur begon het al te schemeren.
Wat een mooie zonsondergang, voor we terug gaan rijden naar Zalakaros.


We zijn weer naar Zalakaros gereden, waar we tegen vijf uur weer aankwamen.
Die avond hebben we niet veel meer gedaan en zijn op tijd naar bed gegaan, morgen komt er weer een drukke dag aan.

Woensdag 30-11-2016

Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt zijn we op weg gegaan naan Somodor, eerst langs de OBI in Kaposvár om nog wat spullen te halen.

Omstreeks kwart over twaalf waren we weer in Somodor bij onze oude boerderij.
Het blijf een indrukwekkend gezicht als we onze tuin in ogenschouw nemen.


We zijn verder gegaan met het opruimen van ons huis.

In het huis hadden we dinsdag gezien dat de woonkamerwand er slecht uitzag.
Een gedeelte van de wand was ingezakt.



Dat baarde me wel zorgen.
We weten dat het huis ruim 4 jaar heeft leeggestaan en gebruikt is als opslag.
Dat komt het huis zeker niet ten goede.
De woonkamer rook een beetje muf.
Dat betekent dat er vocht in de lemen wanden zit, waardoor het leem aan het vergaan is.

Wat is nu wijsheid?
We hebben besloten om de draagbalken te stutten, zodat als de muur verder verzakt het dak niet instort.



We hadden vanmorgen alvast wat balken en planken meegenomen om het dak te stutten.
Ik ben de rest van de middag bezig geweest met het plaatsen van de balken.

Toen ik de balken had geplaatst, heb ik ze nog voorzien van dwars latten, zodat de balken niet meer zijwaarts kunnen bewegen en dat ik er een dekzeil overheen kon plaatsen, zodat de woonkamer er net iets beter uitziet.



De Woonkamerwand moet zo spoedig mogelijk gerepareerd worden, alleen ben ik bang dat we te laat zijn om hem te repareren.

Het deurkozijn moet ik opnieuw plaatsen, omdat de lemen wand rondom het deurkozijn afgebrokkeld is.
De leemschade aan deze muur is nog goed te herstellen.
Dus dat gaan we doen.




Van de slaapkamer wisten we dat de muur verzakt was en de boel gestut was.
Deze muur moet dan ook volledig hersteld worden.
Waarschijnlijk moet de muur opnieuw gemaakt worden.



De keuken zag er het beste uit.
Daar moet ook het minst gebeuren.
Alleen hier en daar wat leemschade herstellen.






De ruimte achter de keuken is er slecht aan toe.
Gelukkig is de wand tussen de keuken  en de ruimte achter de keuken gemetseld, zodat de keuken niet gestut hoeft te worden.





De situatie in ogenschouw nemende kom ik tot de conclusie dat de hele achtergevel afgebroken dient te worden en opnieuw opgebouwd moet worden.
De achtergevel zal een gemetselde muur worden.
Als we een nieuwe lemen wand willen maken kost dat teveel tijd om het opnieuw op te bouwen.



Overdag hadden we regelmatig bezoek van kippen op ons terrein.




Na weer een prachtige zonsondergang zijn we ons avondeten gaan koken.


Het duurde even voor het warm was en we konden aanvallen.


Voor de gezelligheid een paar kaarsen aangestoken en vooral om licht in onze oude boerderij te hebben.



Nadat we klaar waren met eten hebben we nog even nagenoten van ons huis en de rust die daar heerst.
Daarna zijn we naar Zalakaros gegaan om daar de rest van de avond uit te rusten.

Donderdag 1 december 2016

Donderdagochtend ben ik in Zalakaros gebleven om even goed uit te rusten.
Mijn vrouw Jolanda is s'morgens naar Kiss-Balaton en het buffelresetvaat gegaan.

Omstreeks 14:00 zijn we voor de laatste maal deze vakantie naar Somodor gegaan om de laatste werkzaamheden uit te voeren en de spullen die daar blijven op te ruimen.

Als laatste heb ik de keukendeur van een nieuw slot voorzien.

Ik heb vier raampjes van de uitbouw voorzien van houtenplaatjes zodat de uitbouw waterdicht is.    
   
Ik heb de binnendeur wat bijgewerkt zodat deze op slot kon en we deze deur ook van een hangslot kunnen voorzien. 



We hebben ook nu weer genoten van de mooie zonsondergang en de rust. 



Met pijn in ons hart hebben we de deur van onze oude boerderij achter ons gesloten.
Wetende dat we er een tijd niet kunnen zijn.

We hebben de aanhangwagen achter de auto gehangen en zijn vertrokken naar Zalakaros om van onze vakantie nog een dag te genieten.

Vrijdag 2 december 2016 

Vandaag is onze laatste vakantie dag van dit jaar.
Volgend jaar (2017) in het voorjaar hopen we weer af te reizen naar Somodor om weer naar onze zo geliefde Oude Boerderij af te reizen.

We doen vandaag niet veel.
Hoogstens spullen inpakken en boodschappen doen voor de terugreis.

Zaterdagochtend gaan we helaas al weer terug naar Nederland, met pijn in onze harten, of moet ik zeggen dat we ons hart voor een gedeelte achterlaten in Somodor?
Dat zo geliefd voor ons is geworden, ondanks dat er nog heel veel aan gedaan moet worden, voordat we er kunnen gaan wonen of onze vakanties daar kunnen vieren.

Zaterdag 3 december 2016

Vandaag moeten we helaas weer afscheid gaan nemen van ons vakantie adres in Zalakaros, maar met de wetenschap dat we in het voorjaar van 2017 of misschien wel eerder weer naar Hongarije kunnen afreizen om van een mooie vakantie te gaan genieten in Zalakaros en in onze eigen Oude Boerderij in Somodor waar ons hart voor een gedeelte is achtergebleven.

Paul en Jolanda


1 opmerking: