maandag 24 oktober 2016

Renovatie oude boerderij in Hongarije (8)

Afbreken of renoveren is de vraag?


Nadat we alles goed te hebben bekeken kwamen er toch twijfels afbreken of renoveren, voor alle beide opties is wat te zeggen.

Afbreken betekent opnieuw beginnen, alles Nuts voorzieningen zijn dan perfect te maken, je kunt het huis naar je eigen inzicht weer opbouwen, elektra, loodgieterswerk, timmerwerk enz. , daar is echt wel wat van te zeggen en de bouwtijd is veel korter ik schat 1 a 2 jaar voor het bouwen van een nieuw huis.
Het nadeel is dan dat het een huis als er zoveel in Hongarije gebouwd zijn word waardoor de charme van het huis een beetje weg is.
Een voordeel is dat je het volgens het duurzame principe kan bouwen en volgens het Nederlandse voorbeeld de indeling kunt maken.

Er zijn ook nog best een paar nadelen te noemen van nieuwbouw.
Allereerst de kosten, het kost 50000 tot 70000 Euro om een nieuw huis te bouwen
Bij nieuwbouw kan ik zelf weinig doen de bouwvakkers doen het meeste werk en ik moet er dan constant bij zijn om het bouwen in de gaten te houden, of iemand in dienst nemen om de bouw in de gaten te houden.

In alle beide situaties word een nieuwbouw buiten de kosten van nieuwbouw ook nog verblijfskosten en inkomstenderving in Nederland, we wonen nog in Nederland en daar moet ik ook geld verdienen om de nieuwbouw te betalen.

Renoveren betekent meer werk om het huis af te bouwen,  de renovatie tijd is veel langer dan nieuwbouw, renoveren kost me minimaal vijf jaar, nieuwbouw kost maximaal 2 jaar, renoveren betekent wel dat je een huis hebt met uitstraling en niet een huis zo als zovelen.

Alle Nuts voorzieningen moet ik er zelf in maken.

Elektra,loodgieterswerk, timmerwerk enz. zal ik zelf moeten doen, als ik de kosten niet te hoog wil laten oplopen, dat is best een uitdaging omdat ik daar veel meer wek aan heb.

Een voordeel van renoveren is dat ons dat tussen de 20000 en 30000 euro gaat kosten en we de kosten over meerdere jaren kunnen uitspreiden.

Het huis kun je naar eigen inzicht aan de binnenkant aanpassen zonder dat het de uitstraling van het huis zal veranderen, alleen de indeling kun je niet zo makkelijk wijzigen, de lemen muren van dit huis zijn draagmuren, waardoor de indeling zonder ingrijpende aanpassingen niet is te wijzigen, ook zullen de renovatie kosten veel meer worden.

Alle voordelen en nadelen van nieuwbouw of renoveren tegen elkaar bekeken en we kwamen tot de conclusie dat renoveren de beste optie zou zijn.

We hebben dus besloten om het huis te gaan renoveren.

Nu moeten we gaan uitzoeken of we vergunningen nodig hebben en zo ja wat voor vergunningen, of we een architect nodig hebben voor de renovatie enz.

Ik moet nu een bestek/planning gaan maken voor renovatie van ons huis in Somodor, we zullen spullen moeten gaan verzamelen, kopen, afhalen(gratis)

We gaan in november 2016 naar Somodor om daar het huis in ieder geval winter klaar te maken.

In de tussentijd moet ik gaan bepalen wat voor klus prioriteit heeft en welke minder prioriteit hebben, dat is al een hele uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten